क्रिया विशेषण • विपरीततया | |
by: के निकट पास में बगल | |
contrast: अन्तर असादृश्य | |
by contrast मीनिंग इन हिंदी
by contrast उदाहरण वाक्य
उदाहरण वाक्य
अधिक: आगे- By contrast , the important characteristics of butterflies are their wing patterns .
स्पष्ट रूप से , एक तितली की प्रमुख विशेषताएं उसके पंखों का डिज़ाइन है . - By contrast, one LSD trip might result in psychological damage to somebody with latent mental illness.
पुलिस और कस्टम्स अधिकारी देश में ग़ैर कानूनी ड्रग्स के आने को पूरी तरह से कभी बंद नहीं कर पाएँगे। - By contrast , one LSD trip might result in psychological damage to somebody with latent mental illness .
इसके विपरीत एलएसडी का एक ही बार दम लगाने से किसी प्रच्छन्न दिमाग़ी रोग वाले व्यक्ति को मनोवैग्यानिक हानि पहुँचने की संभावना हो सकती है । - By contrast , one LSD trip might result in psychological damage to somebody with latent mental illness .
इसके विपरीत एल एस डी का एक ही बार दम लगाने से किसी प्रच्छन्न दिमाग़ी रोग वाले व्यक्ति को मनोवैग्यानिक हानि पहुँचने की संभावना हो सकती है . - Hamas, by contrast, consistently has rejected Israel's existence, which has won it ever-larger segments of Palestinian Arab public opinion (the latest poll shows it ahead of Fatah in the forthcoming elections, 45% to 35%). But this overt rejectionism also has made it anathema to Israel and others, limiting its effectiveness. As a result, Hamas in recent months has started showing more flexibility; for example, it generally has honored a cease-fire with Israel and is moving in the direction of entering the diplomatic process. This brings advantages; the “ Conflicts Forum ” and others, with some success , are presenting Hamas as a newly legitimate interlocutor.
फिलीस्तीनी इस्लामिक जेहाद ही अब एक मात्र ऐसा संगठन रह गया है जो इजरायल को पूरी तरह अस्वीकार करता है . - Muslim Zionism, by contrast, has a conditional and erratic history, one based on an instrumental view of the city . Each time Jerusalem has emerged as a focal point of Muslim religious and political interest since the seventh century, it has been in response to specific utilitarian needs. When Jerusalem served Muslim theological or political purposes, the city grew in Muslim esteem and emotions. When those needs lapsed, Muslim interest promptly waned. This cyclical pattern has repeated itself six times over 14 centuries.
इसके विपरीत मुस्लिम इजरायलवाद का इतिहास सशर्त और अनियमित है जो इस शहर की उपयोगिता पर आधारित है. सातवीं शताब्दी से जब भी जेरूसलम मुस्लिम धार्मिक और राजनीतिक हित के केन्द्रबिन्दु के रूप में उभरा है तो यह उपयोगितावादी प्रतिक्रया स्वरूप रहा है. जब जेरूसलम से मुस्लिम धार्मिक या राजनीतिक उद्देश्यों की पूर्ति हुई है तो यह शहर मुसलमानों की श्रद्धा और भावना का कारण बना. जब ये आवश्यकतायें नहीं रहीं तो मुसलमानों की रूचि भी समाप्त हो गई.14 शताब्दियों में छह बार इस परिपाटी का चक्र घूमा है. - Israel's Jerusalem Day commemorates the city's unification under its control in 1967. But, as Israel Harel writes in Ha'aretz , this tribute has declined from a national holiday to just “the holiday of the religious communities.” By contrast, the Muslim version of Jerusalem Day - instituted 11 years later, by Ayatollah Khomeini in 1979 - attracts crowds of as many as 300,000 people in distant Tehran, serves as a platform for rousing harangues, and is gaining support steadily around the Muslim world. A 2001 poll found that 60% of Israelis are willing to divide Jerusalem; just last month, the Olmert government announced its plans to divide the city, to little outcry.
इजरायल का जेरुसलम दिवस 1967 में इसके नियंत्रण में शहर की आने की जयंती मनाता है लेकिन जैसा कि हार्टेज में इजरायल हारेल ने लिखा है कि यह श्रद्धांजलि राष्ट्रीय अवकाश से घटकर धार्मिक समुदाय के अवकाश तक सीमित हो गई है इसके विपरीत 1979 में 11 वर्ष बाद अयातोला खोमैनी द्वारा आरंभ किए गए जेरुसलम दिवस के मुस्लिम संस्करण में सुदूर तेहरान में तीन लाख की भीड़ एकत्र होती है यह अवसर न केवल आक्रामक भाषण के लिए आधारभूमि तैयार करता है वरन् समस्त मुस्लिम विश्व का समर्थन भी प्राप्त करता है . - Decades of hard work before 1993 won Israel the wary respect of its enemies. By contrast, episodic displays of muscle have no utility. Should Israel resume the business-as-usual of appeasement and retreat, the present fighting will turn out to be a summer squall, a futile lashing-out. By now, Israel's enemies know they need only hunker down for some days or weeks and things will go back to normal, with the Israeli left in obstructionist mode and the government soon proffering gifts, trucking with terrorists, and yet again in territorial retreat .
1993 से पूर्व के कठोर परिश्रम के चलते इजरायल ने अपने शत्रुओं से भी सम्मान अर्जित किया था. इसके विपरीत खण्ड-खण्ड में प्रदर्शित किये जाने वाले शक्ति प्रदर्शन से कुछ भी प्राप्त होने वाला नहीं है. यदि इजरायल तुष्टीकरण और वापसी के अपने कार्यक्रम को पूर्व की भाँति ही जारी रखता है तो वर्तमान युद्ध गर्मी के तूफान की भाँति निरर्थक कसरत ही सिद्ध होगा. इजरायल के शत्रुओं को पता है कि कुछ दिनों या सप्ताहों तक झुकना होगा उसके बाद सब कुछ सामान्य हो जायेगा और इजरायल सरकार पारितोषक प्रदान करेगी, आतंकवादियों से सम्बन्ध स्थापित करेगी और राज्यक्षेत्र से वापस हटेगी. - By contrast, also in 2004, the French government outlawed the hijab, the Muslim headscarf, from public educational institutions, disregarding ferocious opposition both within France and among Islamists worldwide . In Tehran, protesters shouted “Death to France!” and “Death to Chirac the Zionist!” The Palestinian Authority mufti, Ikrima Sa'id Sabri, declared, “French laws banning the hijab constitute a war against Islam as a religion.” The Saudi grand mufti, Abdul Aziz al-Sheikh, called them a human rights infringement. When the “Islamic Army in Iraq” kidnapped two French journalists, it threatened their execution unless the hijab ban was revoked. Paris stood firm. Mar. 1, 2013 update : A book has appeared making my argument writ large. Countering Terrorism in Britain and France: Institutions, Norms and the Shadow of the Past (Cambridge University Press) by Frank Foley of the Centre for Political and Constitutional Studies in Madrid argues that
इसके विपरीत फ्रांस की सरकार ने फ्रांस के भीतर और दुनिया भर में इस्लामवादियों के तमाम विरोध के बाद भी 2004 में सार्वजनिक शिक्षण संस्थाओं से मुस्लिम स्कार्फ हटाते हुए हिजाब पर कानूनी पाबंदी लगा दी .तेहरान में इसके विरोध में प्रदर्शन कारियों ने नारा लगाया फ्रांस की मौत , यहूदी शिराक की मौत. फिलीस्तीन अथॉरिटी के मुफ्ती इकरीमी सय्यद सबरी ने घोषणा की कि हिजाब पर प्रतिबंध लगाने का फ्रांस का कानून इस्लाम धर्म के विरुद्ध युद्ध है .सउदी के प्रमुख मुफ्ती अब्दुल अजीज़ अल शेख ने इसे मानवाधिकारों को सीमित करना बताया .इराक की इस्लामिक आर्मी ने जब दो फ्रांसीसी पत्रकारों का अपहरण किया तो शर्त लगायी कि यदि हिजाब से पाबंदी नहीं हटाई गई तो पत्रकारों को मौत के घाट उतार दिया जाएगा .लेकिन पेरिस अपने फैसले पर दृढ़ रहा .